Τη νέα κυβέρνηση και τη νέα πολιτική ηγεσία στο ΥΠΑΠΕΝ
αναμένουν οι φορείς που είναι επιφορτισμένοι με το καθήκον να προτείνουν το νέο
μοντέλο στήριξης των ΑΠΕ στη χώρα μας, καθώς υπάρχουν βασικές επιλογές που
πρέπει να γίνουν σε πολιτικό επίπεδο και μετά να «μεταφραστούν» σε τεχνικό και
νομοθετικό.
Παρόλα αυτά, για τον τομέα των φωτοβολταϊκών όλες οι
εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι μέσα από το νέο μοντέλο, το οποίο υποχρεωτικά πρέπει
να έχει υιοθετηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, θα δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία για
να υπάρξει εκ νέου αγορά και να επανεκκινήσει ο κλάδος. Είναι χαρακτηριστικό
ότι ο ΛΑΓΗΕ στις προβολές και εκτιμήσεις που κάνει για να υπολογίσει τη
βιωσιμότητα του Ειδικού Λογαριασμού, λαμβάνει ως δεδομένο ότι θα εγκατασταθεί
ένα δυναμικό φωτοβολταϊκής ισχύος μέσα στο 2016 και στο 2017 (γύρω στα 50 MW το
χρόνο).
Η πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη που
«δουλεύουν» το νέο σύστημα είναι να διασφαλιστούν οι εύλογες αποζημιώσεις για
τα φωτοβολταϊκά έργα, έτσι ώστε να υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον (σήμερα δεν
υπάρχει καμία δραστηριότητα) αλλά ταυτόχρονα να μην δημιουργείται κίνδυνος νέων
ελλειμμάτων στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, ούτε βεβαίως να χρειαστεί να
αυξηθεί το ΕΤΜΕΑΡ.
Είναι όμως απόφαση να «επιτραπεί» στην αγορά να λειτουργήσει
και πάλι.
Ωστόσο τα επιμέρους χαρακτηριστικά του συστήματος θα εξαρτηθούν από
παράγοντες όπως το αν θα διατηρηθεί ο υφιστάμενος σχεδιασμός για την επίτευξη
των στόχων του 2020 ή αν θα αλλάξει,
πριμοδοτώντας, επί παραδείγματι, το ύψος
της εγκατεστημένης ισχύος των φωτοβολταϊκών έναντι άλλων τεχνολογιών ΑΠΕ που
δεν έχουν αντίστοιχη πρόοδο.
Το βέβαιον είναι ότι τα παλιά IRR για τα φωτοβολταϊκά έργα,
είτε πρόκειται για μικρής κλίμακας (μέχρι 500 KW) είτε για μεγαλύτερα, δεν
πρόκειται να υπάρξουν ποτέ στο μέλλον,
«ταβάνι» των αποδόσεων θα είναι οι αποδόσεις που δίνουν σήμερα οι επενδύσεις
μέσω net metering.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, στο νέο μοντέλο θα υιοθετηθεί
η «γραμμή» που δίνουν οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα
με το οποίο στα φωτοβολταϊκά μέχρι 500 KW μπορούν να υπάρχουν σταθερές ταρίφες
(σύστημα feed-in-tariffs), ενώ στα πάνω από 500 KW πρέπει υποχρεωτικά να
εφαρμοστεί κάποιο σύστημα προσαύξησης, επιπλέον της αγοραίας τιμής με την οποία
οι παραγωγοί πωλούν την ηλεκτρική ενέργεια απευθείας στην αγορά, δηλαδή κάποιο
σύστημα εγγυημένων διαφορικών τιμών (feed-in-premium).
Μνημόνιο
Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας έχει αναλάβει με το τρίτο
μνημόνιο την υποχρέωση να παραδώσει μέχρι τέλος του χρόνου (και να εφαρμοστεί
από το 2016), νέο μοντέλο στήριξης των ΑΠΕ, παίρνοντας ολιγόμηνη παράταση, αφού
με το προηγούμενο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θα έπρεπε να το έχουμε έτοιμο τον
Ιούλιο του 2015.
Μιλάμε στην πραγματικότητα για τον τρόπο και το ύψος της
αμοιβής που θα λαμβάνουν οι παραγωγοί «πράσινου» ρεύματος από αιολικά,
φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, βιομάζα κ.λπ. για το ρεύμα που θα διοχετεύουν στο
σύστημα.
Για την εκπόνηση του νέου μοντέλου που θα αντικαταστήσει το
σημερινό πλαίσιο, το οποίο ως γνωστόν στηρίζεται στις σταθερές ταρίφες
(feed-in-tariffs), δουλεύουν ταυτόχρονα τα αρμόδια στελέχη του ΥΠΑΠΕΝ, η ΡΑΕ
και η γερμανική συμβουλευτική GIZ ως εμπειρογνώμονας.
Η όλη προσπάθεια γίνεται στη βάση των κατευθυντήριων γραμμών
για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας
που εξέδωσε τον Ιούνιο του 2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λαμβάνοντας επιπλέον
υπόψη το σύνολο της εμπειρίας που έχει συσσωρευθεί στις ευρωπαϊκές χώρες από την
εφαρμογή διαφόρων συστημάτων.
Οι κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε. σε αδρές γραμμές
προβλέπουν τα εξής:
· Για έργα ισχύος μέχρι 500 kW ή έργα
επίδειξης εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για
την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής 3 MW ή 3
μονάδων παραγωγής, μπορεί να εφαρμόζεται ο υποστηρικτικός μηχανισμός των
εγγυημένων σταθερών τιμών (feed-in-tariffs).
· Από 1-1-2016
και για έργα ισχύος 500 kW έως 1 MW, ή έργα επίδειξης εκτός της ηλεκτρικής
ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο
εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής από 3 έως 6 MW ή 6 μονάδων
παραγωγής, οι ενισχύσεις χορηγούνται ως προσαύξηση, επιπλέον της αγοραίας τιμής
με την οποία οι παραγωγοί πωλούν την ηλεκτρική ενέργεια απευθείας στην αγορά,
ισχύει δηλαδή ο υποστηρικτικός μηχανισμός των εγγυημένων διαφορικών τιμών
(feed-in-premium).
· Από 1-1-2017
και για έργα ισχύος άνω του 1 MW, εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται
από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας
ηλεκτροπαραγωγής άνω των 6 MW ή 6 μονάδων παραγωγής, oι ενισχύσεις θα
χορηγούνται στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας. Κατά το μεταβατικό
στάδιο που καλύπτει την περίοδο 2015-2016, ενισχύσεις για τουλάχιστον 5% της
σχεδιαζόμενης νέας δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες
πηγές θα πρέπει να χορηγούνται στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας.
Πηγή : energypress
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου